Hopp til hovedinnhold

Mønstre

Mønstre er retningslinjer og anbefalinger for hvordan interaksjon og gjentagende brukeroppgaver skal løses. Når de samme mønstrene brukes på tvers, skaper vi gjenkjennelighet i tjenestene.

Felles mønstre

Klarer vi å etablere felles mønstre blir det lettere for en bruker som har gjort noe et sted å kjenne igjen og forstå hvordan det skal gjøres et annet sted. På den måten kan vi bidra til å inkludere flere digitalt. Det er også et av tiltakene i "Handlingsplanen for Økt inkludering i et digitalt samfunn, tiltak 26" ,der det står at vi skal jobbe for mer like interaksjonsmønstre på tvers.

Felles mønstre kan for eksempel bidra til at:

  • Interaksjon og oppførsel på elementer blir gjenkjennelig på tvers.
  • Plassering av sentrale elementer stemmer med brukerens forvetninger.
  • Gjentagende brukeroppgaver oppleves gjenkjennelig.

I rapporten "Digital hele livet med bedre brukeropplevelse" er det funnet flere konkrete problemer med brukskvalitet som kan forbedres dersom vi samarbeider om å etablere like mønstre på tvers av offentlige tjenester. Vi kan samarbeide om mønstre selv om vi ikke bruker de samme tekniske komponentene eller designelementene.

Illustrasjon med piler som går i samme retning
Et samarbeid om mønstre gjør at vi får en felles retning for brukeropplevelse, som gir økt gjenkjennelighet og trygghet for brukerne, og bidrar til at vi som offentlig sektor leverer tjenester av høy kvalitet på tvers av organisasjoner.

Tverretatlig samarbeid

For å etablere felles mønstre på tvers har designsystem-teamene til Digdir, Nav, Skattetaten, Brønnøysundregistrene og Oslo kommune med flere, gått sammen om en tverretatlig arbeidsgruppe for å utarbeide felles retningslinjer for interaksjonsmønstre.

Vi samler innsikt fra egne organisasjoner, gjennomgår dette, identifiserer ulikheter og lander på en felles tilnærming gjennom jevnlige arbeidsmøter.

Mønstrene som er landet i fellesskap er publisert som artikler:

Planlagte mønstre

Mønstrene det er behov for å jobbe med på tvers dokumenteres i denne oversikten på Github. Det er hovedgruppen for mønster-samarbeidet som prioriterer hvilke mønstre som skal jobbes med og igangsetter arbeidsgrupper. Har du forslag til andre mønstre, er du velkommen til å opprette en ny diskusjonstråd. Vi setter også pris på alt av innsikt som deles i de ulike tema-trådene per mønster.

Bli med på samarbeidet

Alle som ønsker kan påvirke arbeidet gjennom åpne diskusjoner i Slack og Github. Ønsker du å være tettere på samarbeidet har vi også plass til flere i arbeidsgruppene. Ta kontakt (epost)!

Logoene til Digdir, Oslo kommune, Nav, Skatteetaten, Brønnøysundregistrene
Digdir, Nav, Skatteetaten, Oslo kommune og Brønnøysundregistren er blant dem som deltar i arbeidet om å etablere felles mønstre på tvers