Hopp til hovedinnhold

Designsystemet hjelper deg å lage gode digitale tjenester

Kom i gang

Lær hvordan du kommer i gang med Designsystemet

Komponenter

Se oversikten over UI-komponentene som er laget i React, CSS og Figma.

Mønstre

Forstå hvordan felles mønstre bidrar til gjenkjennelige brukeropplevelser

En felles digital verktøykasse

Designsystemet er en felles verktøykasse med grunnleggende UI-komponenter, retningslinjer og mønstre, som du kan bruke når du utvikler digitale tjenester. Designsystemet bidrar til effektiv produktutvikling og helhetlige brukeropplevelser.

Les mer om Designsystemet
Designskisse av en mobiltelefon som har komponenter fra Designsystemet i seg.

Tilgjengelige og fleksible komponenter

Når vi lager de mest grunnleggende komponentene bare én gang, sikrer vi god kvalitet. Komponenten blir godt testet og ivaretar krav til universell utforming. Komponentene finnes i egne bibliotek for Figma, CSS og React. Du kan sette dem sammen på mange ulike måter og i forskjellige mønstre.

Les mer om universell utforming
Designskisse av en nettside som viser hvordan Designsystemet kan tilpasses ulike identiteter.

Bruk egne tema

Designsystemet støtter ulike identiteter gjennom tema. På denne måten kan alle ta utgangspunkt i samme designsystem, men tilpasse til ulike avsenderidentiteter.

Bygg ditt tema

Siste nytt fra Designsystemet

Bloggen

Samarbeid om tekst i digitale tjenester

En tverretatlig arbeidsgruppe med innholdsdesignere lager felles råd for tekst i digitale tjenester. Rådene blir en del av Designsystemet.

Digdir ++

Bloggen

Designsystemet i Avinors løsninger

Avinor bygger både interne og eksterne løsninger på Designsystemet, og opplever at samarbeidet mellom design og utvikling flyter bedre.

Avinor

Bli med å utvikle Designsystemet!

Ved å samarbeide om Designsystemet kan vi lage mer gjenkjennelige brukeropplevelser på tvers av offentlig sektor. Samtidig sparer vi oss for å gjøre de samme oppgavene flere ganger. Designsystemet skal være et felles hjem for gjenbrukbare komponenter, god praksis, interaksjonsmønstre, brukerdialog, innsikt og mer. Vil du høre mer eller hjelpe? Ta kontakt med oss!