Hopp til hovedinnhold

God praksis

Her deler vi god praksis med hverandre. Råd og veiledning som kan bidra til å lage bedre helhetlige tjenester samles her.

Brukerinnsikt

Designressurser og kunnskapsdeling rundt brukerinnsikt.

ResearchOps: Nøkkelen til effektiv brukerinnsikt

ResearchOps er en grunnleggende praksis for å strukturere og skalere brukerinnsiktsarbeid. Her får du tre tips for å komme i gang med ResearchOps og prinsipper for beste praksis.

Ardoq, Digdir28. august 2023

Felles innsiktsbibliotek

Innsikt er gull verdt. Derfor ønsker vi å tilrettelegge for at alle skal kunne dele innsikt i et felles innsiktsbibliotek.

Digdir29. juni 2023

Brukergrupper som er digitalt sårbare

En oversikt over typiske brukergrupper som er digitalt sårbare. I tillegg til å belyse hvilke utfordringer disse brukergruppene møter, har vi også valgt å fremstille de som personas.

Digdir25. juni 2023

Tilgjengelighet

Tilgjengelighet og universell utforming handler om at det vi lager skal kunne brukes av alle uavhengig av funksjonsevne eller brukskontekst.

Forstå synsnedsettelse

Mellom 7 og 10% av befolkningen lever med en synshemming. Hvilke behov har disse menneskene?

Brønnøysundregistrene15. mai 2023

Innholdsarbeid

Brukerne skal finne, forstå og gjøre det de kom til tjenesten for å gjøre. Derfor er det viktig at vi skriver brukertilpasset, klart og tydelig.

Vanlige begreper

Anbefalinger om felles navn på knapper og navigasjonselementer.

Digdir16. mai 2025

Skriveråd

Skriveråd og prinsipper som bidrar til et godt, brukervennlig og helhetlig språk.

Digdir12. mai 2024

Skumlesing

Slik skriver du tekster som er lette å skumlese.

Digdir21. mai 2023