Navigering
Vi ønsker å finne den beste måten for å håndtere navigering. Hvilke forventninger har brukerne til navigering og hva fungerer best i de ulike kontekstene?
Mønsteret er under arbeid og krever mer innsikt og samarbeid på tvers. Sitter du på innsikt som er relevant for navigering? Ta kontakt så kan vi dele innsikt og diskutere dette mønsteret sammen!
Innsikt
Det er funnet flere utfordringer knyttet til ulik håndtering av navigering:
- Ulike menyer og oversikter
- Ulike navigeringsknapper
Det er utfordrende å vite hvordan en skal komme seg tilbake et steg, hvilke muligheter man har og hvor man bringes. I noen tilfeller tas man tilbake til forsiden, men andre sider går man kun ett steg tilbake. - Ulike navigeringsretninger
Det er forskjell på interaksjonsmønstrene på tvers når du er i en søknadsprosess. I noen tilfeller fungerer det som en bok hvor hvert steg er en ny side hvor man blar horisontalt. Andre er som å bla i en notatblokk (man blar vertikalt nedover), mens noen fungerer mer som en scroll hvor alt er tilgjengelig på en lang scroll.
Innsikten er fra rapporten "Digital hele livet med bedre brukeropplevelse"