Skriveråd
Komponentene i designsystemet skal fylles med informasjon til brukerne. Når vi gjør det, er det viktig at vi skriver på et klart og korrekt språk som er tilpasset målgruppen. Brukerne skal finne, forstå og gjøre det de kom til tjenesten for å gjøre.
Her får du noen generelle råd om klarspråk, og lenker videre hvis du vil lese mer om hvordan du kan skrive klart og tydelig. I tillegg er det råd om språk i retningslinjene for de enkelte komponentene i designsystemet.
Test på ekte brukere
Det aller viktigste du kan gjøre for å sikre at brukerne forstår det du skriver, er å brukerteste. Test tidlig og hyppig, og test på ekte brukere. Test ord og begreper. Bruk reell tekst både når du tester tidlige skisser og protyper. KS har mange gode råd om hvordan du kan teste om brukerne forstår det du skriver
Slik skriver du kort og tydelig
Et råd for hvordan du kan skrive tydelig og klart, er ofte også et råd om hvordan du kan skrive kort. La det komme tydelig fram hvem som gjør hva. Tenk at du skriver en samtale. I tillegg er det viktig å skrive konkret, plassere verbene tidlig i setningene og ikke bruke unødvendige substantiver,
Hvem som gjør hva må komme tydelig fram
I digitale tjenester er det viktig at brukerne lett forstår hvem som skal gjøre hva. Regelverk og lover har ofte passivt språk og det har også preget det offentlige språket generelt. Når vi skriver passivt blir det utydelig hvem som gjør hva.
Derfor skal vi skrive aktivt og som om vi snakker direkte til brukeren. Vi skal bruke ord som “du” og “vi”.
Eksempel
Ikke skriv: Det blir sendt en e-post når søknaden er behandlet.
Skriv heller: Du får en e-post fra oss når søknaden er behandlet.
Unngå substantivsjuken
Når vi bruker mange substantiver, blir teksten tung å lese og vi bruker flere ord enn nødvendig. Særlig gjelder det når vi gjør et verb om til et substantiv, for eksempel når vi velger å skrive «foreta en utredning» i stedet for å «utrede». Du kan sjekke om teksten er subtantivsjuk ved å se etter ord som slutter på «-ing» og «-else» og har en «av» foran.
Eksempel
Ikke skriv: Vi har foretatt en behandling av søknaden
Skriv heller: Vi har behandlet søknaden
Sett verbet så tidlig som mulig i setningen
Når språket blir formelt plasserer vi i ofte verbet for langt ut i setningen. Det gjør at du må lese mange ord før du får verbet, og det blir vanskeligere å huske hva som sto tidlig i setningen.
Eksempel
Ikke skriv: Arbeidstaker har en del plikter som må oppfylles
Skriv heller: Arbeidstaker må oppfylle noen plikter
Vil du lese mer om klarspråk?
KS har en rekke gode råd om klart språk i digitale løsninger.