Hopp til hovedinnholdGå til dokumentasjon for v0.63
TilbakeGod praksis
Ardoq, Digdir -
28. august 2023

ResearchOps: Nøkkelen til effektiv brukerinnsikt

I en stadig mer kompleks digital verden er det avgjørende å forstå brukernes behov og adferd for å utvikle tjenester som møter deres forventninger. Her kommer ResearchOps inn i bildet som en grunnleggende praksis for å strukturere og skalere brukerinnsiktsarbeid.

I denne artikkelen kommer vi til å presentere tre artikler fra ReOps+ community, samt gi deg tre tips for å komme i gang med ResearchOps og prinsipper for beste praksis.

Artikler fra ResearchOps

  • De åtte pilarene i brukerinnsikt
    Denne artikkelen gir en grundig forklaring om de åtte pilarene som må være på plass for at brukerinnsikt skal lykkes, uavhengig om det finnes formelle systemer. Den dekker alt fra datainnsamling og analyse til implementering og evaluering, og gir en omfattende forståelse av hva som kreves for å oppnå verdifulle brukerinnsikter. Det er et viktig første skritt før man skalerer og bygger opp innsiktsinfrastrukturen.

  • ResearchOps-miljøet i Norge
    I denne artikkelen ser vi nærmere på ResearchOps-miljøet i Norge. Vi har snakket med ResearchOps-spesialister og interessenter i virksomheter som NAV, Bekk, Entur, Digdir, Brønnøysundregistrene og Variant. Her deler vi innsikt fra deres erfaringer og diskuterer hvordan ResearchOps har blitt implementert og videreutviklet i disse virksomhetene.

  • Hvordan komme i gang med ResearchOps
    Denne artikkelen gir en praktisk guide til hvordan du kan starte med ResearchOps. Den dekker viktige aspekter som miljø, omfang, rekruttering og administrasjon, data- og organisering av kunnskap, medarbeidere, organisasjonskultur, styring og, ikke minst, verktøy og infrastruktur. Denne artikkelen er en uvurderlig ressurs for alle som ønsker å bygge opp et effektivt ResearchOps-system i sin organisasjon.

Tre tips for å komme i gang med ResearchOps

Disse tipsene kommer fra artikkelen Hvordan komme i gang med ResearchOps

  1. Kartlegg modenhetsnivået i organisasjonen
    Det er viktig å forstå hvor moden organisasjonen er når det gjelder innsiktsarbeid. Bruk modeller som "Design Research Maturity Model" for å evaluere nåværende nivå og identifiser hva som må forbedres for å nå neste nivå. Dette gir et realistisk bilde på hva som er oppnåelig og hvilke skritt som bør tas videre. Ta stilling til alle punktene i modellen der grønn representerer det dere allerede gjør, gul er områder dere jobber med, og rød er det dere ikke har.

  2. Lag en struktur og prosess for Scope
    Omfangpilaren er ofte et godt utgangspunkt for å starte med ResearchOps. Vurder hvordan ansatte jobber med innsiktsarbeid, og om det er samsvar mellom prosesser, metoder og implementering av funn fra studier. Lag standardmaler og retningslinjer som kan hjelpe uerfarne innsiktsarbeidere å unngå typiske fallgruver. Sikre at alle dokumenter og ressurser er lett tilgjengelige og enkle å bruke.

  3. Bygg et solid brukerrekrutteringsteam
    Rekruttering og administrasjon av deltakere tar mye tid og ressurser. Et dedikert rekrutteringsteam som forstår innsiktsarbeidets behov kan effektivisere denne prosessen betydelig. Teamet bør håndtere hele prosessen fra utvalg og screening til planlegging og betaling til deltakere, og sikre god kommunikasjon gjennom hele prosessen.

Prinsipper for beste praksis

Disse tipsene kommer fra våre deltakere i ResearchOps i Norge

  • Tenk utover design: ResearchOps handler ikke bare om designere, men om alle som arbeider med brukerinnsikt. Det kan være et bindeledd mellom ulike roller i organisasjonen og bidra til å profesjonalisere bruken av kunnskap på tvers av avdelinger og strategiske nivåer. Dette understreker viktigheten av at ResearchOps inkluderer et bredt spekter av fagfolk, ikke bare designere eller innsiktsarbeidere.

  • Vurder innsiktsnivåer: Det er viktig å tenke nøye over hvilke typer innsikt som trengs og hvorfor. En god tilnærming til målrettet innsiktsarbeid bør inkludere både taktisk og operativ innsikt, samt utforskende og strategisk innsikt. Å bygge et Research-team som kan lede denne innsatsen og bruke verktøy som "Research Funnel" kan hjelpe med å strukturere innsiktsarbeidet på ulike nivåer.

  • Del og gjør innsikten nyttig: Dokumenter all innsikt grundig og del den med relevante interessenter. Sørg for at informasjonen er nyttig og har en konkret innvirkning. Kartlegge effekten av innsikten for å sikre at den blir brukt effektivt på tvers av organisasjonen og bidrar til å nå felles mål.

Designsystemet logo

Bidragsytere

India AndersonSigurd Sæther